۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۶۲۲۵۸۱
آیت الله سبحانی:

نیت می تواند انسان را در کار خوب و بد شریک کند|راضی به اعمال زشت نشویم

نیت می تواند انسان را در کار خوب و بد شریک کند|راضی به اعمال زشت نشویم
حضرت آیت الله سبحانی تهذیب نیت را یکی از مراحل تهذیب اخلاق دانست و تأکید کرد که نیت می تواند انسان را در کار خوب و بد شریک کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، ب اشاره به اهمیت نیت انسان گفت: امیرمؤمنان در جنگ جمل پیروز شدند و مردی خدمت ایشان عرض کرد ای کاش برادر من هم در این جنگ حاضر بود و فیض می برد، امیرمؤمنان در پاسخ اشاره به یک حکم کلامی اشاره می کنند که نیت پاک است.

وی افزود: حضرت پرسیدند که آیا اندیشه برادرت با ما یکی است که اگر در بصره بود علیه پیمان شکنان جنگ می کرد؟ وقتی که آن فرد جواب مثبت داد حضرت فرمود برادرت هم از این جنگ و پیروزی فیض برده است.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که نیت خیر جدی می تواند جای عمل هم بنشیند، اظهار داشت: برخی اعمال در جامعه وجود دارد که حتی با نیت هم نباید تأیید شود بلکه انسان همیشه باید نیت خیر و خوب داشته باشد و تهذیب نفس کند.

وی ادامه داد: همیشه نیت انسان باید بر اعمال حسنه باشد و نباید به اعمال غیر حسنه توجه داشته باشیم، مبادا اگر کار زشتی صورت گرفت راضی شویم چرا که اگر راضی به اعمال نادرست باشیم در آن شریک خواهیم بود.

این مرجع تقلید ابراز داشت: در قوم ثمود یک نفر شتر را از بین برد اما عذاب بر همه نازل شد چرا که دیگران به عمل زشت او ناراضی بودند.

وی عنوان کرد: موضوع اخلاق تهذیب نفس و موضوع فقه اعمال است، فقه مربوط به عمل انسان می شود اما اخلاق برای تهذیب و پاکی انسان است، یکی از مراحل تهذیب نفس تهذیب نیت است یعنی انسان باید اهتمام به نیت و اعمال نیک و انزجار از اعمال نادرست داشته باشد.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 10
محمد قمین
ارسال نظرات